Værkerne The Natural Sciences og Diagram of Surrealist Scale af Mark Dion er surrealistiske på en legende måde. Med en humoristisk tilgang peger værkerne på vores trang til altid at skulle kategorisere og systematisere.

Selvlysende wunderkammer

I værket The Natural Sciences præsenteres vi for 16 3D-printede genstande i samme fluorescerende grønne farve, sirligt arrangeret på rad og række. Det er en blanding af objekter fra flora og fauna samt genstande af mere materiel karakter: en skildpadde, et mikroskop, en stak bøger, en søstjerne, en fugl m.m. Dion bryder med idéen om, at der eksisterer en naturlig hierarkisering mellem de udstillede ting, og i hans selvlysende wunderkammer bliver alting sidestillet. Skelettet af en mammut får samme størrelse som et menneskekranie. Dion trækker på wunderkammeret som et format, der kan skabe overraskende forbindelser mellem de udstillede genstande – og dermed få beskueren til at undres.

… en historisk forløber til museet

Wunderkammeret, eller kuriositetskabinettet, kan ses som en historisk forløber til museet: en samling af bemærkelsesværdige genstande, som endnu ikke var kategoriseret efter de faggrænser, vi kender i dag. Et mikrokosmos der afspejlede den store verden udenfor gennem en samling af forskelligartede objekter. Dion bruger wunderkammeret som en metode, der kan udfordre gængse opfattelser.

Diagram nu med humor

Dion bryder igen med idéen om en rationel systematisering i tegningen Diagram of Surrealist Scale. Her blandes uddøde og nulevende dyrearter sammen med missiler og transportmidler, som hver bærer navnet på kendte surrealister. Således er Marcel Duchamp blevet til en kæmpe hval, Frida Kahlo en dinosaur, Méret Oppenheim et missil, René Magritte en gammel folkevogn. Samtidig er størrelsesforholdene forkerte. Dion forstørrer for at forstærke, formindsker for at forklejne og provokerer os til at overveje, hvad surrealister og skala egentlig har med hinanden at gøre. Diagrammet bevæger sig ganske enkelt udover enhver form for logik. Tegningen er lavet med blå og rød blyant, som ofte bruges i regnskabspraksis, og tegningen bliver dermed en humoristisk kommentar til kunstens markedsværdi.

Om Mark Dion

Mark Dion (f. 1961, Massachusetts) er en amerikansk konceptkunstner, som bor og arbejder i New York. I sin kunstneriske praksis undersøger han, hvordan offentlige institutioner, som museer, er med til at forme vores forståelse af viden, natur og historie. Han er kendt for at eksperimentere med kuriositetskabinettet som udstillingsformat. Det bliver en kommentar til, hvordan vi organiserer fænomener omkring os. Dions arbejde er repræsenteret på en række store museer, bl.a. MoMA i New York, Tate Gallery i London, Centre Pompidou i Paris og Seattle Art Museum.