Olaf Rude voksede op tæt på Fuglsang Herregaard, og allerede som barn færdedes han i det omkringliggende naturområde Skejten. Det i dag fredede naturområde med strandenge, istidsmonolitter og 1700-tals egetræer var blandt kunstnerens absolut foretrukne motiver.

Et yndet motiv

Rude benyttede Skejten som motiv i både stemningsmalerier og akvareller fra 1900-tallets første årti og i de store akvarelforarbejder til den monumentale udsmykning Dansk Landskab i Folketingssalen fra 1954. Netop folketingssalen er kulminationen af Olaf Rudes Skejten-værker og illustrerer, hvordan stedet var kilde til et halvt århundredes undersøgelser af både formel og indholdsmæssig karakter – fra kunstnerens tidlige år til hans sene virke.  

Landskab. Skejten bidrager væsentligt til fortællingen om Fuglsang Kunstmuseums historie og understøtter, at museet med sin placering på Fuglsang bor i selvsamme motiv, som kan opleves i det farvestærke kunstværk.

Rejsen til Paris

Landskab. Skejten skiller sig ud fra Olaf Rudes øvrige Skejten-skildringer, da det har tydelige spor af postimpressionisme. Rude havde gennem en længere periode opholdt sig i Paris, hvor han oplevede de nye strømninger i fransk kunst. Værket står i kontrast til Rudes mere naturalistiske eller symbolistiske Skejten-malerier og knytter særligt an til den samtidige maler Oluf Hartmann, som også skildrede området omkring Skejten. Hartmanns tolkninger af de lokale naturmotiver var mere ekspressive som Landskab. Skejten og er også at finde i Fuglsang Kunstmuseums samling.

”Det er skønt, at vi har sikret værket for den danske offentlighed og fået det ”hjem” til Fuglsang Kunstmuseum, hvor det i dén grad hører til! Det er et væsentligt værk i Olaf Rudes kunst; en lykkelig syntese af et hjemligt og velkendt motiv for kunstneren, der er vokset op ved Fuglsang - kombineret med en strålende sommerpalet og livlige penselstrøg. Værket er et eksemplarisk dansk bud på den postimpressionisme, som Rude havde set og var blevet inspireret af i Paris tidligere samme år.” Siger Anne Højer Petersen, museumsdirektør for Fuglsang Kunstmuseum.

Om Olaf Rude

Olaf Rude (1886-1957) blev født i Estland, men flyttede som barn med sin familie til Lolland. Rude skabte fortrinsvis landskabsmalerier og er især kendt for sine malerier af naturen på Lolland og Bornholm. Han var en passioneret akvarelmaler og beskrev selv sine akvareller som at skrive digte eller føre dagbog.

Olaf Rude fandt inspiration hos Cézanne, men havde også en kubistisk periode, som han dog forlod igen til fordel for den mere koloristiske dyrkelse af landskabet. Rude hørte til de klassiske modernister, som omkring 1. verdenskrig satte særligt fokus på maleriets formelle virkemidler fremfor den præcise naturgengivelse.