SocialSim er en videoinstallation bestående af to videoer, der kører i hvert sit rum. Man trækkes ind i et digitalt univers, hvor værkets ene del Dancing Mania skildrer en hurtigt spredende dansevirus, der får uniformerede betjente til at danse i ét væk. Mens politiet i værkets anden del rykker ind som avatarer på et museum, og hvor kunstværker bliver stjålet og holdt som gidsler

Dansevirus

I Dancing Mania omsluttes publikum af tre skærme med amerikanske politi- og bombehold, der danser til en simpel technorytme. Betjentene smitter hinanden med en dansevirus, som gør, at de ikke kan stoppe med at danse. Der trækkes historiske referencer til en lignende dansepandemi, som spredte sig i Europa i 1500-tallet. Men hos Steyerl genereres dansen ud fra algoritmer, der bygger på informationsstrømme såsom selvmordsrater eller forekomsten af optøjer på bestemte tidspunkter, også kaldet social simulation. Værket kan dels ses som en respons på vores tids pandemi, hvor mennesker lynhurtigt retter sig ind. Og dels som en kommentar til demonstrationer for Black Lives Matter eller optøjerne på Capitol Hill. Steyerl synes at pege på, at konspirationsteorier og racisme spreder sig på samme måde, som virus spreder sig.

Virtuel fascination

Steyerl undersøger sin fascination af virtuel teknologi i videoinstallationens to dele, ligesom hun har gjort det i flere af sine tidligere værker. I værkets anden del er politimænd på jagt efter stjålne malerier. De kommer til et museum, hvor alle værkerne er skiftet ud med digitale versioner, og her spiller algoritmerne også en helt central rolle. Steyerl ser hele tiden tingenes dobbelthed og stiller sig kritisk overfor den globale kapitalisme, misbrug af big data, overvågningsindustrien, racisme og antisemitisme.

Om Hito Steyerl

Hito Steyerl (f. 1966 i München) er en tysk billedkunstner, filmskaber og teoretiker og anses som én af de mest betydningsfulde kunstnere på samtidskunstscenen netop nu. Steyerl er uddannet fra Academy of Visual Arts i Tokyo og University of Television and Film i München. Hun har en ph.d. i filosofi fra Academy of Fine Arts i Wien og er professor i New Media Art ved Berlin University of Arts. Hendes værker forsøger ofte at blotlægge forskellige former for magtstrukturer og systemer. Hun har udstillet over hele verden bl.a. på Venedig Biennalen, Museum of Modern Art i New York og Los Angeles, Charlottenborg i København og Centre Pompidou i Paris.