Frem til 11. august viser Kunsten i Aalborg den retrospektive udstilling med et bredt udvalg af Sophia Kalkaus væsentligste værker fra de seneste 20 år. Altid skabt med en umiskendelig håndværksmæssig perfektion udfolder Kalkaus værker sig typisk i et krydsfelt mellem fotografi, skulptur og performance. De to værker, som Ny Carlsbergfondet for nylig skænkede kunstmuseet i Aalborg, er ingen undtagelse og udgør tilsammen et vægtigt nedslag i Kalkaus arbejde.

Solen er hvid

Værket Solen er hvid fra 2014 består af 11 kvadratiske fotografier (114 x 114 cm). Samlet i en stor komposition udgør fotografierne en seriel, nærmest filmisk fremstilling af en kvindefigur i forskellige liggende stillinger på en stor hvid cirkel. Umiddelbart hersker der noget fredfyldt, næsten skulpturelt over kvinden, som svøbt i et lettere transparent stof synes at være i dyb søvn. Ved nærmere eftersyn virker kroppen i nogle af billederne anspændt, som om at kvinden er tynget af mareridt. Kroppen vrister sig fri af klædet, som var det skallen af et æg; som om kameraet har fanget den midt i en forvandling. En stille dynamik, der introducerer et performativt element i billedserien, hvilket også understreges ved, at det er kunstneren selv, der optræder i billederne. Som sådan synes Solen er hvid at være en dragende undersøgelse af forholdet og friktionen mellem skulptur og krop.

Blow an Egg

Skulpturen Blow an Egg, som Kalkau har skabt specifikt til udstillingen på Kunsten, består af en stor hvid dråbeform, der hænger fra loftet og et hvidt æg, der står i en cirkel af sand. Både ægget og vandet er i mange skabelsesmyter synonyme med liv og frugtbarhed. Sammen leder skulpturens elementer tankerne hen på livets store spørgsmål som fødsel, modning, liv og død, mens værkets titel fastholder en vis familiær og jordbunden dimension ved at henvise til den populære påskeleg. Kalkau har hentet sin inspirationen til Blow an Egg i selve museumsbygningen. Skulpturens bløde, hvide former rimer med Alvar Aaltos organiske, lyse strukturer i marmorbygningens stueetage. Placeret i det mørke udstillingsrum i underetagen synes skulpturen med dens væskeform at lade lidt af stueetagen sive ned i underetagen. Eller som Kalkau selv formulerer det i udstillingens katalog:

”Da jeg første gang så den nye sal, var loftet sort og alle bjælkerne hvide, det var som at blive slugt af en stor hval og gå rundt i bugen og kun kunne se skelettet. Nu er hele loftet sort. Et af de nye værker, der er med på udstillingen, Blow an Egg, kom næsten af sig selv. Jeg har ladet lidt hvidt dryppe ned i hulen, i den varme bug, ned i underetagen – en transformation af Aaltos snehvide stof.”

Om Sophia Kalkau

Sophia Kalkau (f. 1960) er uddannet fra Kunstakademiet i København i 1996. Lige siden har hun sat et aftryk i ny dansk kunst, som er umiskendeligt hendes eget, og som kendertegner sig ved en kompromisløs indkredsning af centrale og ganske almenmenneskelige tematikker. Det kunstneriske sprog tager oftest udgangspunkt i kroppen og i stiliserede grundformer som kuben, kuglen og ægget – tit i rensede, næsten abstrakte former, men altid baseret på kropslige erfaringer. Kalkaus værker er repræsenteret på en lang række danske kunstmuseer, ligesom hun har udført flere kunstneriske udsmykninger i det offentlige rum. Hun er gennem sin karriere blevet hædret med adskillige priser, bl.a. Astrid Noacks Legat, Eckersberg Medaillen og Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat.