Værket vakte en del opmærksomhed på Statens Museum for Kunsts udstilling ”Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset”. Nu har Njideka Akunyili Crosbys In the Lavender Room fået permanent hjem på nationalgalleriet.

Spor af Hammershøi…

Slægtskabet med Hammershøi er ikke en tilfældighed. Som led i sin vedvarende undersøgelse af den vestlige maleritradition, særligt genre- og interiørbilledet, blev Njideka Akunyili Crosby af sin professor peget i retning af den danske kunstner. Parafrase er der ikke tale om, men de hammershøiske spor er tydelige. Den ensomme kvinde i en hverdagssituation, rygvendt, indadvendt og optaget af egne tanker. Det stramme interiør med døren på klem til bagvedliggende rum. Og de gennemarbejdede spejlinger af tallerkener og vandkande i den blanke bordflade. Og så er vi alligevel langt væk fra Hammershøis stille interiører i Strandgade på Christianshavn.

… men anderledes højlydt

Akunyili Crosby er født i Nigeria, men flyttede til USA som 16-årig. Denne diasporaerfaring er som en gennemgående rød tråd i hendes værker. I den umiddelbart klassiske opstilling i In the Lavender Room er der integreret et virvar af fotografier; overført til papirunderlaget, så de i motivet synes at udgøre vægtapet, loft, skygger på gulv og tatoveringer på kvindens arme. Fotografierne, som er fra Akunyili Crosbys eget arkiv, er en blanding af familiebilleder, snapshots samt billeder fra nigeriansk politik og populærkultur. En højlydt og farverig collagestrøm, der forstærkes af Akunyili Crosbys brug af en række andre medier i billedet.

Denne billedbehandling stiller sig ikke blot i kontrast til den askese, der kendetegner Hammershøis beherskede farvepalet og reduktion af virkemidler. Den bliver frem for alt en visuel metafor for Akunyili Crosbys eget hybride tilhørsforhold, og for hvordan identitet er et kludetæppe af personlige erfaringer, kulturhistorie og politiske og sociale virkeligheder.

Om Njideka Akunyili Crosby

Njideka Akunyili Crosby bor og arbejder i Los Angeles. Hun er uddannet ved Swarthmore College, Pennsylvania Academy of Fine Arts og Yale University School of Art. Hendes værker er repræsenteret på bl.a. The Metropolitan Museum of Art, Tate Modern og Whitney Museum of American Art. De seneste år har hun haft hyppige udstillinger også uden for USA. For tiden er hun aktuel med en større præsentation på Venedig Biennalen. In the Lavender Room blev skabt særligt til udstillingen ”Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset”, som blev vist på Statens Museum for Kunst i foråret i 2019.