Joachim Koesters fotoserie Day for Night fra 1996 dokumenterer gennem 35 billeder en række af fristaden Christianias mennesketomme miljøer pålagt et filmisk blåtonefilter, der får dag til at fremstå som nat.  

Fristaden gennem filter

Day for Night, der er optaget samme år, som Christiania fejrede 25-års jubilæum, er en materialisering af ideen om kontrol overfor frihed, fiktion overfor virkelighed og andre kontraster, som er centrale for fristaden. Det farverige menneskemylder, som de fleste forbinder med Christiania, er her afløst af noget, der ligner natlig ensomhed på grund af det blå filter. Alle fotografierne er dog optaget i strålende solskin og viser dermed Koesters særlige evne til at bruge fotografiet til at sætte spørgsmålstegn ved efterladte steders mystiske fortællekraft som en del af vores fælles historie.  

Samlet for første gang

”Koesters fotoserie, der nu for første gang er samlet som et stort værk efter at have været solgt som separate editions, er en fuldkommen enestående tilføjelse til vores i forvejen omfattende samling af fotokunst,” udtaler museumsdirektør Holger Reenberg og fortsætter:  

”Som en ekstra finurlig bonus for HEART indgår kunstneren William Skotte Olsens totaludsmykkede skurvogn, der også er en del af vores samling, som et motiv på et af fotografierne og knytter værkerne sammen på tværs af deres forskellige medier.”

Særlig sensibilitet

Day for Night er et tidligt hovedværk i Joachim Koesters arbejde og introducerer en særlig sensibilitet, et særligt blik som sidenhen har gjort sig gældende i hans vidtfavnende kunst. Det er derfor en stor glæde, at den komplette fotoserie nu er blevet museumseje,” siger Christine Buhl Andersen, forkvinde i Ny Carlsbergfondet.

Day for Night kan opleves for først gang på HEART i samlingsudstillingen ”Fabelagtigt”, der åbner 19. september.