Det var på Louisiana, at Tal R fik sin museumsdebut for godt 20 år siden. Sidste år vendte han tilbage på museet i den store retrospektive udstilling Academy of Tal R, der bl.a. viste serien Habakuk. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet kan museet tilføje ét af seriens malerier til dets voksende Tal R-samling.

Kolbojnik og det moderne liv

Siden Tal R brød igennem på den danske såvel som internationale kunstscene, da han blot var studerende på Det Kgl. Danske Kunstakademi, har han været bemærket for sin idiosynkratiske og legende tilgang. Skønt han kan betragtes som en arvtager til den modernistiske malerkunst og sammenlignes med kanoniske kunstnere som Henri Matisse og Paul Klee, har Tal R ikke desto mindre etableret en helt unik og humoristisk stil, der frit og fabulerende bruger en lang række teknikker og materialer.   

Selv har Tal R beskrevet sin metode med ordet ”kolbojnik”, der på jiddisch refererer til ordet ”rester”, for han henter motiverne fra høj- som lavkultur. Som en slags samler ophober Tal R alt fra tegneseriefigurer og pornografi til kunsthistoriske referencer og fremstiller det hele i en kaotisk og ofte surreal sammenblanding, hvor forholdet mellem figur, skala, rum og perspektiv altid er til forhandling. Men hvor hektiske kompositionerne end er, bevarer kunstneren en høj grad af genkendelighed, for hans motiver består af ikoner og scener fra det moderne liv.

Tal Rs tidlige værker er især kakofoniske og sammensatte. I den nye serie Habakuk benytter han sig af signatur-teknikker som f.eks. blandingen af pigment og harelim, der giver en mat og lysende overflade. Men stemningen er anderledes rolig og kompositionen mere sirlig. Museets nye maleri måler tre gange fem meter. Baggrunden består af en række lodrette felter, der varierer fra lyseblå til sort. Hele forgrunden er domineret af lignende felter, der tilsammen forestiller en togvogn. I nederste højre felt af billedet står ”:Habakuk” i formskrift – en bibelsk reference og tilsyneladende kunstnerens kælenavn for sin far.  

Fra studerende til internationalt hovednavn

Louisiana spottede tidligt kunstnerens originalitet og har fulgt Tal Rs karriere tæt fra dens spæde begyndelse i 90erne til i dag. Igennem årene har Louisiana opbygget en betydelig samling af malerier med hovedværker som The Bend (også doneret af Ny Carlsbergfondet). Det er foruden museets komplette samling af grafik, der hele tiden opdateres af kunstneren selv, som løbende afleverer nye arbejder til museet. Som en del af denne samling er Habakuk med til at tegne et nuanceret billede af Tal Rs udvikling,  og værket viser samtidig, efter to årtier, at hans maleriske vovemod fortsætter ufortrødent.