Danmarks nationalgalleri SMK har en af de største samlinger af Henri Matisses kunst uden for Frankrig. Nu føjer museet endnu et vigtigt værk af Matisse til samlingen, der nu tæller 25 malerier og skulpturer samt et stort antal arbejder på papir. Det var ingeniør, politiker og kunstsamler Johannes Rump, som i 1928 forærede sin samling af moderne fransk kunst til museet, og den generøse gave udgør i dag størstedelen af museets samling af Matisse-værker.

Med værket Nymfe og faun fra ca. 1911 bliver SMK’s Matisse-samling ikke blot et billede rigere men også mere fuldendt, da værket har en særlig forbindelse til Danmark og på flere måder relaterer sig til SMK’s samling og historie. Nymfe og faun er blandt de største enkeltdonationer i nyere tid til SMK.

Forbindelsen til Danmark
Billedet blev i 1919 hentet til Danmark af den store danske kunstsamler Christian Tetzen-Lund, der indtil 1924 ejede en af verdens største og vigtigste samlinger af Matisse og opbevarede den i sin private bolig i København.  Flere værker i SMK’s franske samling tilhørte oprindelig Tetzen-Lund, før de blev købt af Johannes Rump og siden doneret til SMK.

Med erhvervelsen af maleriet Nymfe og faun kan museet nu præsentere et mere komplet og nuanceret billede af Tetzen-Lunds berømte samling, der er et betydningsfuldt kapitel i dansk kultur- og kunsthistorie. Værket er erhvervet via privatsalg hos Christie’s.

”Vi har siden sidst i 1990’erne været på udkig efter maleriet, fordi det har været i en dansk samling i begyndelsen af det 20. århundrede. Dengang lykkedes det os ikke at finde det. Det sker i det hele taget sjældent, at tidlige værker af Henri Matisse kommer i handelen. Så vi føler os ekstremt heldige med, at vi blev tilbudt at erhverve værket. Vi glæder os til at dele dette smukke og dybt interessante maleri med museets mange danske og internationale gæster”, siger Mikkel Bogh, direktør på SMK.

Et vigtigt billede
Nymfe og faun er en vigtig nøgle til at forstå Matisses kunst i en periode, hvor han søgte nye veje og eksperimenterede med nye udtryk. Gennem sit motiv, to badende i et landskab, knytter billedet sig til andre figurkompositioner i museets samling. Men med sine løst påførte, nærmest vibrerende penselstrøg og sin skitseagtige karakter er billedet også eksempel på en vigtig dimension ved Matisses eksperimenter, der ikke hidtil har været repræsenteret i SMK’s samling.

At værket havde en central betydning for Matisse selv fremgår også tydeligt af, at det optræder blandt andre nøgleværker fra perioden i det store revolutionerende maleri Det røde atelier, 1911 (The Museum of Modern Art, New York), hvor i øvrigt også andre væsentlige værker i SMK’s samling indgår.

En af de store mestre
Matisse (1869-1954) anses for at være en af de helt store mestre i det 20. århundredes kunst. Han er især kendt for sine kraftfulde billeder udført med en sikker sans for farvens og linjens skønhed. Gennem hele livet fastholdt Matisse dog en søgende tilgang til sin kunst og blev ved med at afprøve og udfordre sit eget udtryk.