Fra 9. februar er Guggenheim-museets verdensberømte rotunde scene for en stor retrospektiv udstilling af den dansk-vietnamesiske kunstner Danh Vo (f. 1975). Udstillingen ”Take My Breath Away” breder sig ud over 2.500 m2 og består af mere end 100 værker, heriblandt en række helt nye, som Danh Vo har skabt særligt til lejligheden.

Destination USA
Danh Vo blev født i det sydlige Vietnam. Da han var fire år, flygtede hans familie i en hjemmelavet båd. Målet var USA, men familien blev samlet op et sted i Stillehavet af et dansk containerskib. Denne personlige beretning og den tilfældighed, der afgjorde familiens videre historie, tjener hyppigt som materiale i Danh Vos kunst. Gennem bl.a. reklameikonografi, historiske objekter og personlige ejendele udforsker han med lige dele humor, alvor og undren den moderne globaliserings komplekse og modsætningsfulde vilkår. Det personlige og det politiske er som sådan uadskilleligt i Danh Vos kunst.

”Hans værk engagerer sig med store spørgsmål om kolonialisme, kapitalisme, religion samt kunstnerisk skaben, men disse vidtrækkende emner bliver samtidig formidlet igennem afvæbnende intime gestusser og narrativer – dét som kunstneren kalder ’de små diaspora i en persons liv’,” siger Guggenheims direktør, Richard Armstrong.

Lightere, lysekroner og Frihedsgudinde
Den retrospektive udstilling lader de centrale temaer i Danh Vos praksis folde sig ud via hans væsentligste værker, som fx If you were to climb the Himalayas tomorrow (2005), en montre, der udstiller faderen Phung Vos Rolex-ur, Dupont-lighter og U.S.-militærring. Udstillingen viser også større installationer, bl.a. We The People (2012), som er fragmenter af en 1:1 reproduktion af Frihedsgudinden i New York, samt 16:32, 25.05 (2009), som består af en lysekrone fra det rum på Hotel Majestic i Paris, hvor fredsaftalen mellem Vietnam og USA blev underskrevet i 1973.

Bogudgivelse
Udstillingen ledsages af et omfattende katalog, der er den første akademiske monografi, som formidler Danh Vos arbejde fra start til nu. Udstillingens kurator Katherine Brinson er hovedbidragsyder til den ambitiøse monografi, der er bekostet af Ny Carlsbergfondet.

”Det er en stor tilfredsstillelse at kunne bidrage til en så vigtig markering af en dansk kunstner i udlandet. Nok har Danh Vo på rekordtid etableret sig på den internationale kunstscene, men hans fulde værk fortjener den sammenhængende og grundige formidling, som Guggenheim folder ud gennem udstilling og katalog,” siger formand for Ny Carlsbergfondet, Karsten Ohrt.       

Udstillingen vises i perioden 9. februar – 9. maj 2018.