Fra 29. januar viser Musée Bourdelle ”Les contes étranges de Niels Hansen Jacobsen. Un Danois à Paris” - en udstilling med særligt fokus på Hansen Jacobsens arbejde med skulptur og keramik fra hans lange ophold i Paris i årene 1892-1901. Udstillingen dykker ned i kunstnerens mystiske og gådefulde univers. Kataloget er den første franske udgivelse, som behandler Hansen Jacobsens arbejde og betydningsfulde rolle i den symbolistiske bevægelse. 

Årene i Paris

Niels Hansen Jacobsen (1861-1941) landede hos avantgarden i Montparnasse. Særligt mødet med den franske keramiker Jean Carriès havde afgørende betydning for ham. Det blev for Hansen Jacobsen startskuddet på en livslang affære med keramikken.

I tråd med de symbolistiske kunstnere gjorde Hansen Jacobsen op med den dominerende naturalisme og realisme i tiden. Inspireret af H.C. Andersens eventyr og af fortællinger fra den nordiske mytologi, fremstillede han mærkelige og udtryksfulde figurer. I denne periode skabte han en række hovedværker, fx Døden og Moderen (1892), Skyggen (1898) og Trold der vejrer kristenblod (1896).  

Jacobsen og Jacobsen

Netop Trold der vejrer kristenblod blev omdrejningspunkt for en mindre skandale, der havde Ny Carlsbergfondets stifter, Carl Jacobsen, som hovedperson. Jacobsen købte bronzefiguren i 1901 og placerede den foran Jesuskirken i Valby, som han selv havde fået opført. Men den skræmmende trold blev mødt af så stærke protester fra kirkegængerne, at den til sidst måtte flyttes helt væk fra matriklen. Den står nu i Glyptotekets have. I 2001 ville kirken have trolden tilbage. Derfor blev der i anledningen af Ny Carlsbergfondets 100-års jubilæum lavet en kopi, som i dag står ved kirken.

Carl Jacobsen havde simpelthen sans for Hansen Jacobsens skulpturer. Og selvom han blev frarådet det, købte den egensindige Jacobsen flere af dem, bl.a. også Døden og Moderen, som i dag står ved Sankt Petri Kirke i København.

Kataloget

Ny Carlsbergfondet har støttet udstillingens katalog, der introducerer Hansen Jacobsens kunstneriske praksis til et fransk publikum. Hansen Jacobsens arbejde blev ofte udstillet i Paris i hans levetid, men er gået under radaren i Frankrig de sidste 20 år. Kataloget består af en række essays af fremtrædende kunsthistorikere fra Frankrig, Finland og Danmark.

Udstillingen er skabt i samarbejde med Vejen Kunstmuseum og kan opleves på en lille perle af et kunstmuseum nemlig Musée Bourdelle i Paris frem til den 31. maj 2020. 

Om Niels Hansen Jacobsen

Hansen Jacobsen blev født i Vejen i Jylland i 1861 som søn af en landmand. Han blev uddannet fra Kunstakademiet i København fra 1884-89, hvor han debuterede på Charlottenborg med Den bundne Loke, som sikrede ham Årsmedaljen. Han boede i Paris fra 1892-1901 sammen med sin første kone, der var kunstmaler. Efter hendes død vendte han tilbage til Vejen, hvor man i 1924 opførte Vejen Kunstmuseum for at huse hans værker. Her blev han og arbejdede frem til sin død i 1941.