Med udgangspunkt i Carl Jacobsens vision om ”den levende kunst for det levende folk” støtter Ny Carlsbergfondet udstillinger, der originalt og kvalificeret gør kunst tilgængelig for et nutidigt publikum, og som dermed bidrager til at udvikle og tilfredsstille sansen for og trangen til kunst hos et bredt publikum.

Ny Carlsbergfondet betragter desuden udstillingsmediet som vigtigt for udviklingen af både kunsten og kunsthistorien hen mod det ypperste. Med udstillingspuljen ønsker fondet at støtte danske museers, kunsthallers og udstillingssteders arbejde på dette felt.

Fondet vil bestræbe sig på, at de støttede projekter afspejler en bredde og mangfoldighed i kunstnerskaber, medier, kuratoriske perspektiver, perioder, geografi, køn, kunstarter mv.

Fondet ser det som en væsentlig opgave at støtte udstillinger såvel på etablerede institutioner som i kunstens vækstlag.

Hvem kan søge?

Museer, kunsthaller og ikke-kommercielle udstillingssteder med fysisk lokalitet.

Ansøgningsfrist

Der er to årlige ansøgningsfrister. 

Se frister og svartider her.

Ansøgningsproces

  1. Museet/kunsthallen/udstillingsstedet ansøger fondet om støtte til udstillingen.
  2. Ny Carlsbergfondets bestyrelse vurderer de indkomne ansøgninger og giver enten tilsagn om delvis eller fuld støtte eller afslag.

Kriterier

Ny Carlsbergfondet lægger vægt på, at:

  • udstillingen er original og af høj kvalitet.
  • udstillingen forholder sig relevant til væsentlige strømninger og spørgsmål i samfundet.
  • udstillingen med udgangspunkt i Danmark arbejder med kunsten i et globalt perspektiv.
  • der indtænkes professionel og passioneret formidling, der gør kunsten tilgængelig og nærværende.
  • involverede nulevende kunstnere honoreres.

Hvad kan der søges støtte til?

  • Alle udgifter forbundet med realiseringen af udstillinger f.eks. research og rejser, kunstnerhonorarer, transport, forsikring, udstillingsscenografi, formidling, kommunikation mv.
  • Udgifter til produktion af såvel danske som udenlandske kunstneres værker (såfremt det tydeligt fremgår, at kunstnerne gives rimelige betingelser, og at der på forhånd er opnået enighed om ejerskab, evt. salg mv.).

Bemærk

  • Ny Carlsbergfondet støtter ikke lønmidler til fastansatte medarbejdere.
  • Støtte til udstillingskataloger skal søges særskilt i fondets publikationspulje.
  • Der kan kun søges til én udstilling per ansøgning og ikke til hele udstillingsprogrammer.
  • Den samme institution kan kun sende én ansøgning per ansøgningsfrist.
  • Ny Carlsbergfondet støtter ikke udstillinger, som åbner inden dato for ansøgningsfrist.
  • Ny Carlsbergfondet støtter ikke kunstakademiernes afgangsudstillinger.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Ansøgninger som ikke opfylder nedenstående krav bliver ikke behandlet.

  • Én pdf-fil på maks. 10 sider
    Alt ansøgningsmateriale skal samles og vedhæftes som én samlet pdf-fil på maks. 10 sider. 

De 10 sider skal indeholde:

  • Projektbeskrivelse - maks. 2 sider - der forholder sig til puljens kriterier, beskriver udstillingens koncept, kunstner- og værkudvalg samt formidlingsgreb, og som redegør for udstillingens forankring i institutionens program og profil samt dens relation til en eventuel samling.
  • Oplysninger om udstillingsperiode og åbningstider.
  • Udstillingsstedets besøgstal 2025, hvis det kendes.
  • Detaljeret udstillingsbudget og finansieringsplan.
    Finansieringsplanen skal matche budgettet og vise, hvordan der skaffes midler til udstillingens realisering. Inkludér Ny Carlsbergfondet, men også fx egenfinansiering, navngivne fonde, som er eller planlægges ansøgt, andre tilskud, sponsorer og øvrige indtægter, som bidrager til realisering.
  • CV/ kort bio på nulevende kunstnere – maks. 1 side pr. kunstner. Hvis flere kunstnere er involveret: Foretag et prioriteret valg.
  • Illustrationer, der relaterer sig tæt til udstillingen - maks. 5 sider.

Afrapportering

Når projektet er afsluttet, skal ansøger indsende et projektregnskab samt en redegørelse for projektforløbet, hvori der redegøres for de realiserede omkostninger i forhold til det budgetterede til udstilling, formidlingstiltag, publikumstal mm. Denne dokumentation skal indsendes via det online ansøgningssystem. 

For yderligere spørgsmål, kontakt:

Ansøgningskonsulent, Ane Bülow, anb@ncf.dk, +45 31 24 61 65
Ansøgningskonsulent, Klara Pagh, kpt@ncf.dk, +45 61 69 21 12