Udstillingen indeholder tre værker af Jesper Just: Servitudes (2015), Continous Moments (Interpassitivities) (2017) og et nyt filmværk produceret i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg og MAAT– Museum of Art, Architecture & Technology i Lissabon.

Den besøgende bliver ført på en rejse ind i modstridende, men dog indbyrdes afhængige ideer om den aktive ageren og passiviteten, der gennemsyrer vor tids sociale interaktioner – et centralt tema i hele kunstnerens praksis.

Servitudes

Just bruger arkitekturen som kunstnerisk materiale, idet han forvandler Kunsthal Charlottenborgs sydfløj til en kompleks rumlig installation skabt af lyd, bygningskonstruktioner og levende billeder fra otte film på hver ni minutters længde, der vises i synkrone loops.

En af skærmene viser en ung kvinde (Dree Hemingway), der har stort besvær med at spise en majskolbe, fordi hun har spændt muskel-rehabiliteringsudstyr på hænderne. På en anden skærm ses en pige (Rylee Sweeney), der lider af Charcot-Marie-Toot, en arvelig sygdom, der hæmmer funktionsevnen i hænder og lemmer. Hun forsøger at spille klaver.

Filmene er optaget i det ikoniske One World Trade Center i New York, en slags protese i byrummet, der nu udfylder hullet efter et svært traume. Men fantomsmerterne er der endnu. De optrædende i filmene fremstår som en art hybrider mellem maskine og organisme, der er med til at udviske grænserne mellem fiktion og fakta.

Udstillingskatalog

Kataloget Uncomfortable Gazes indeholder en antologi af essays, interviews og kommentarer om Jesper Justs arbejde. Blandt andet en serie af bidrag med særligt fokus på den performative dimension af hans virke, kvindens rolle i hans film og det komplekse forhold mellem både de filmiske og de arkitektoniske komponenter i hans installationer. 

Bidragsyderne tæller bl.a. professor i performancekunst ved New York University Andre Lepecki, Andrea Lissoni, chefkurator for Film and New Media ved Tate Modern og Camilla Jalving, vicedirektør for Samling, Forskning og Bevaring ved Statens Museum for Kunst.

Værket Servitudes (2015) havde verdenspremiere på Palais de Tokyo i Paris i 2015, og samme år blev værket fremvist på de ikoniske billboards på Times Square i New York. Med støtte fra Ny Carlsbergfondet blev værket i 2017 doneret til The Metropolitan Museum of Art. Du kan læse mere om donationen til The Metropolitan Museum of Art i New York her.

 Om Jesper Just

Jesper Just (f. 1974) er født i København men bor og arbejder i dag i New York. Just tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2003, hvor han havde særligt fokus på videomediet. Han har været udstillet ved flere internationale museer såsom Museum of Contemporary Art, Detroit, Stedelijk Museet, Amsterdam og repræsenterede desuden Danmark ved Venedig Biennalen i 2013. I år modtog han Ny Carlsbergfondets kunstnerlegat.