Mountain Shopping hører til Kørners nyeste serier af malerier, hvor han stiller skarpt på den globale transport af varer, verdenshandlen og forbrugssamfundet. Frem for alt synes han at rejse spørgsmålet: hvad er prisen for, at man året rundt kan købe små eksotiske bidder af hele verden i det lokale supermarked?  

Parallelunivers

Maleriet viser en lang farvestrålende gang i et supermarked, hvor en kvinde ligger langstrakt og nøgen i en køledisk. Bag hende løber en bjergkæde med sne på toppen. Motivet indkredses af Kørners karakteristiske ”problemer” manifesteret i ovale former, der løber i lange farvestrålende baner. Problemerne er mange. Supermarkedet synes at udgøre et forførende parallelunivers helt uden for tid og sted. Der er modne appelsiner fra Spanien, bananer fra Sydamerika og vandmeloner fra Middelhavet. Men i netop dette maleri er varediskens vante varer skiftet ud med en kvindekrop. Kørners kritik af måden vi fragter varer med store containerskibe fra fjerne egne sættes her i forbindelse med en af de tematikker, han tidligere har beskæftiget sig med, nemlig trafficking af kvinder.

Den grimme bagside

Kørners scene er både reel og helt igennem absurd. Den afspejler indkøbssituationen, hvor forbrugerens vildeste drømme altid er tilgængelige og inden for rækkevidde. Frugt og grønt ligger linet op. Men det store udvalg har en grim bagside: underbetalte arbejdere og en global transport af varer, der efterlader alt for store klimaaftryk. Maleriet her udspringer fra Kørners besøg i Skagen i sommeren 2020. Fra Grenen kunne han se de store containerskibe, som dagligt fragter alverdens varer til de danske supermarkeder. 

Værket peger på flere måder tilbage på hele Kørners praksis. Det forholder sig til flere af de motiver, han har arbejdet med igennem årene, nemlig problemerne i form af ovalerne, kvinder til salg, bjerglandskabet og de klare farver.

Om John Kørner

John Kørner (f. 1967) er uddannet fra Det Kongelige danske Kunstakademi i 1998. I sit arbejde behandler han ofte højaktuelle problemstillinger, så som flygtningestrømmen, faldne soldater i Afghanistan eller trafficking af kvinder. Et tilbagevendende tema hos Kørner er hans ovale ’problemer’, der kan være store som små, skildret på lærred eller formgivet i keramik. Han har haft soloudstillinger på gallerier og museer i ind- og udland. Hans værker er repræsenteret på museer som ARoS, Centre National des Arts (CNAP), Arken, SMK og Kunsten.