Med erhvervelsen af Le chêne de roche tilføjer Glyptoteket sin samling et ikonisk mesterværk fra Rousseaus hånd. Værket er fra 1860, og Rousseau udstiller det allerede året efter på den anerkendte Parisersalon. Billedet er et centralt værk i forståelsen af kunstnerens natursyn og teknik.

Le chêne de roche, som er malet på træ og måler 88,9 x 116,8 cm, kunne allerede i 2016 ses udstillet på Glyptoteket som en del af særudstillingen ”Théodore Rousseau. Ustyrlig Natur” (2016 –2017), som museet skabte i samarbejde med The J. Paul Getty Museum i USA. Nu kommer værket til at indgå i Glyptotekets permanente samling.

Rousseau i Glyptotekets samling

”Ved at supplere sin samling med netop dette værk, vil Glyptoteket på bedste vis kunne udstille og demonstrere spændvidden i Théodore Rousseaus arbejde fra de løst malede og nærmest ufærdige skitser til de nøje bearbejdede malerier med utrolig detaljegrad,” siger direktør for Glyptoteket, Christine Buhl Andersen. ”Det hører til de absolutte sjældenheder, at vi kan erhverve den slags mesterværker, og at netop dette billede, som allerede har været en del af en forskningsbaseret udstilling på museet, kom til salg, var en helt enestående mulighed”.

Med erhvervelsen af Le chêne de roche rummer samlingen i dag intet mindre end ni værker af den franske landskabspionér. Glyptotekets samling af smukke landskaber og krogede træer er ganske repræsentativ for kunstneren: Fra den tidligste komposition, huset besidder - Landskab fra Auvergne / Landskab fra omegnen af Genfersøen, påbegyndt i 1829 af en meget ung Rousseau - til sene værker, som for eksempel Skoven og æbletræerne ved Belle-Marie (ca. 1860-62) eller Fra Apremontkløften i Fontainebleau-skoven (efter 1862).

En vidtrækkende fornyer

”Trods sin enorme betydning har Rousseau længe stået lidt i skyggen af efterfølgende generationer af franske malere – især impressionisterne. Men han er langt mere og andet end opvarmning for Monet og co. Hans gryende abstraktion og eksperimenterende penselstrøg gør ham til en af de mest vidtrækkende fornyere af 1800-tallets landskabsmaleri. Derfor er det også en stor glæde, at Glyptoteket har kunnet sikre et så væsentligt hovedværk til museets i forvejen imponerende samling,” siger Ny Carlsbergfondets bestyrelsesformand, Karsten Ohrt.

Træet som motiv

Træer spiller fra begyndelsen af Rousseaus karriere en dominerende rolle, og Le chêne de roche (Klippeegen) er et af de mest farvemættede, intense malerier af motivet med dets tætte, duppede penselstrøg. Dette maleri af ældgamle, forvredne egetræer stående blandt mosklædte klipper var det eneste billede, Rousseau indleverede til Salonen i 1861. På dette tidspunkt var samtidens interesse for hans kunst ved at falme, og han håbede, at billedet ville styrke hans omdømme. Billedet er blandt de største, han nogensinde malede på træ, og det eneste, som han reproducerede som en radering, og det gjorde stort indtryk på kritikerne.

Billedet vil blive udstillet på Glyptoteket for publikum i begyndelsen af 2019.