Dante’s Dream er Christian Lemmerz’ største og mest ambitiøse værk på papir. De 18 tegninger danner tilsammen et monumentalt værk på 900 x 900 cm. Oprindeligt blev det skabt til udstillingen ”GENFÆRD” på ARoS i 2010, hvor det blev vist samlet som et værk. I 2017 viste Randers Kunstmuseum værket foldet ud som enkeltstående kapitler i en rejse gennem helvede i udstillingen ”BEGÆR // Christian Lemmerz & Jenny Holzer”. Donationen fra Ny Carlsbergfondet sikrer, at Dante’s Dream bevares samlet i museumseje.

Helvede

Mens titlen refererer til Dantes Guddommelige Komedie (1321-25), er formatet i Dante’s Dream inspireret af Michelangelos Dommedag (1537-41) i det Sixtinske Kapel i Vatikanet. Ligesom Michelangelo har Lemmerz skildret en skare af muskuløse nøgne figurer i heftige bevægelser og komplicerede stillinger. I Michelangelos værk sidder Kristus centralt i billedet og fordeler de velsignede og de fordømte. Hos Lemmerz må man lede langt efter frelse og guddommelig indgriben. Dommen er afsat og minutiøst skildret gennem de fordømtes pinsler; et gruopvækkende kaos, eksplicit udpenslet i et virvar af kannibalisme, pædofili og tortur. Men snarere end at være en art gammeltestamentarisk, moraliserende bekræftelse af den bibelske dommedagsfortælling, er Dante’s Dream et eksempel på, hvorledes Lemmerz som ”ikke-troende religiøs kunstner” udforsker sit forhold den katolske tro og ikke mindst dens fortolkninger af begreber som begær, synd og straf. 

Om Christian Lemmerz

Christian Lemmerz (f. 1959 i Karlsruhe, Tyskland) bor og arbejder i København og Pietrasanta, Italien. Han er uddannet fra The Academy of Fine Arts Carrara i Italien og Kunstakademiet i København. Lemmerz’ kunstneriske virke kredser om de store eksistentielle spørgsmål, som han udforsker i både skulptur, tegning, film og performance. Formsproget tager afsæt i renæssancen og klassicismen, men omformes typisk i mere nutidige fragmentariske billedscener.

Lemmerz har udstillet hyppigt i ind- og udland, ligesom hans værker er repræsenteret på en lang række danske kunstmuseer. Han blev i 2010 tildelt livsvarig ydelse fra Statens Kunstfond og har desuden modtaget Eckersberg Medaillen (1998), Thorvaldsen Medaillen (2009) og Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat (2015).