Med en eksistentiel tilgang til sit emne har Mathias Christensen i to år, ved hjælp af fotografiet, udforsket en hovedstad i hastig forandring. Fotoserien København, der tidligere har været trykt i bl.a. Dagbladet Politiken er nu samlet i sit fulde omfang i Black Nest, udkom på det tyske kunstfotoforlag Kehrer Verlag og det danske forlag Ajour.  

Ensom blandt mennesker

Ifølge Mathias Christensen udsprang fotoserien København af et kontrastfyldt gensyn med hjembyen, et gensyn, der gennemgribende ændrede hans opfattelse af hovedstaden. Han forklarer: ”I 2011 havde jeg et ophold i de svenske skove, og da jeg vendte tilbage til København senere den sommer med alle sanserne vidt åbne, blev jeg fuldstændig slået omkuld af det inferno af stimuli, som ramte mig. Jeg havde følelsen af at være en fremmed og ramtes af en ensomhed, jeg aldrig havde kendt til før, og som jeg ikke vidste kunne findes iblandt så mange mennesker ”.

I et forsøg på at forstå og forsone sig med storbyens eksistensvilkår indledte Christensen sin rejse ind i Københavns kroge: ”Jeg begyndte at gå retningsløst rundt i København med kameraet, oftest om natten, nogle gange var jeg væk i 12 timer, og oftest havde jeg ingen anelse om, hvem jeg ville møde, eller hvor jeg ville ende”, fortæller han.

"I begyndelsen troede jeg, at jeg udforskede byen som et univers og det ubehag, det udløste i mig. Men senere indså jeg, at jeg ud fra min egen virkelighed og min egen perception så på noget langt mere forstyrrende. Jeg så på en tilstand”, konkluderer Christensen. 

Mørk æstetik

Med en insisterende æstetik udfolder Black Nests i alt 65 fotografier et mørkt og desorienterende univers, hvor hvert motiv balancerer på grænsen mellem den genkendelige virkelig og forvrængede drømmebilleder. Ansigter, bygninger og kroppe tager i det ene øjeblik fast form og opløses i det næste i de grynede, sort/hvide billeder.     

”Som fotograf har jeg altid anvendt meget skiftende æstetik og formsprog alt efter projektet, jeg beskæftiger mig med. Black Nest er et mørkt univers i både form og indhold, hvor der hersker en forvirring, en uro, et kaos, en søvn. Fotoserien cirkler om en række eksistentielle fællesmenneskelige tematikker og stemninger, som jeg har søgt at destillere og fremhæve ud af det åbenlyse, der uden en skarp æstetisk konsekvens næppe ville have fanget vores opmærksomhed”, siger Christensen.