Som et tværfagligt museum for kunst, kunsthåndværk og design besidder Trapholt en mangfoldig samling, hvor dansk modernisme er rigt repræsenteret i alt fra abstrakte malerier til klassisk tekstil- og møbeldesign. Museet taber dog ikke nutidens aktuelle kunstscene af syne, og samlingen har nu modtaget en række hovedværker af danske samtidskunstnere.

En udvidelse af malerisamlingen
Fra den tidlige modernisme i form af Skagensmalere, over mellemkrigstidens naturalister som Vilhelm Lundstrøm til avantgardens abstrakte malere såsom Preben Hornung og Richard Mortensen, er Trapholts moderne malerisamling karakteriseret af en historisk og formmæssig bredde, hvor både figurative og abstrakte kunstnere er rigt repræsenteret. De nye malerier doneret af Ny Carlsbergfondet indgår således i museets strategi for at styrke samlingens repræsentation af Danmarks aktuelle kunstneriske strømninger. Trapholts besøgende kan fremover opleve værkerne Faderen af Martin Bigum og Jesper Christiansens Paradismaleri #XXII (John Henry Dearle Rose & Lily), der begge hælder til det symbolsk figurative, mens Mie Mørkebergs Al Kødets Gang 1 og Anette Harboe Flensburgs Space Without a Place I kombinerer det figurative med abstraktion.

Mie Mørkeberg, Al Kødets Gang 1, 2016

Mie Mørkeberg, Al kødets Gang 1, 2016

”Trapholt har i disse år ambitioner om at opdatere og udvikle samlingen. I museets nye indsamlingspolitik fra 2015 betones, at Trapholt fortsat arbejder med indsamlingen af samtidskunst inden for den figurative og abstrakte tradition, som museet har haft som indsamlingsområde siden sin etablering”, kommenterer direktør Karen Grøn.

Materiale og håndværk
Det er ligeledes i tråd med museets DNA, når samlingens nye tilføjelser tæller en række kunstnere, der benytter sig af håndværkstraditioner og materialer på nye, tankevækkende måder. Heriblandt finder man Gudrun Hasles autobiografiske fortælling i form af det broderede motiv I wos 6 yers old og Louise Hindsgavls porcelænstableauer Finding Comforts in Confined Spaces #1-16, som bruger det traditionsrige materiale til at skildre urovækkende motiver. Dertil har museet også modtaget Julie Nords sirlige og detaljerede akvarel– og blyantsportræt Family samt keramikeren Steen Ipsens skulptur Tied Up, som er skabt af en overraskende kombination af glaseret fajance og PVC-snøre.   

”Museets indsamlingsstrategi hviler på kunst, kunsthåndværk og design med et særligt fokus på værker, der ligger i krydsfeltet mellem de forskellige traditioner”, siger Karen Grøn.