I samarbejde med Augustinus Fonden har Ny Carlsbergfondet doneret maleriet ”Jockeys før start” (1886-1890) til Glyptoteket. Donationen styrker museets fornemme samling af Edgar Degas’ værker og introducerer en vigtig side af den franske kunstners livsværk for et dansk publikum. ”Jockeys før start” er således det første maleri i dansk museumseje, der skildrer et af Degas’ foretrukne og mest udfordrende motiver: væddeløbsheste.

Psykologisk bristepunkt
På lige fod med Degas’ berømte skildringer af unge balletdansere er det tidspunktet inden den egentlige handling, der interesserede kunstneren. Som med danserne, der varmer op eller øver sig, har han i ”Jockeys før start” skabt en særlig intensitet ved at fange heste og ryttere lige før startskuddet. Degas har på den lille billedflade (26,1 x 38,5 cm) koncentreret motivets fortælling om spænding og nervøsitet, så den når et psykologisk bristepunkt.

”Jockeys før start” indeholder de karakteristika, der gør Degas til en pioner inden for det moderne maleri: dristige beskæringer af motivet, sitrende stoflige penselstrøg og en nærmest elektrisk farvepalet. Heste-former er vendt og drejet på plads mellem hinanden som puslespilsbrikker, til de danner et dynamisk spor henover fladen, og motiv og malerisk stof går op i en højere enhed.

Grænse-impressionist
Glyptotekets samling af Degas’ værker tæller nu fem malerier og pasteller af kunstneren samt et af de kun fire komplette sæt af hans 74 skulpturer, der eksisterer i dag – herunder hovedværket ”Lille danserinde, fjorten år” (1880-81).

»Degas’ praksis gør ham unik i impressionistkredsen, og maleriet her er et fremragende vidnesbyrd om hans indviklede forsøg med farven, stoffet og kompositionen. ”Jockeys før start” samler hele den modne Degas’ bestræbelse i ét gnistrende nu – og viser, hvor vidt det ny maleri faktisk rækker. Det er impressionismens grænse op mod Matisse, Picasso og det moderne, vi ser her,« pointerer Glyptotekets direktør, Flemming Friborg.